Сценарії

Позакласний захід: «Суд над математикою»
Мета: популяризувати математичні знання, формувати логічне мислення, вміння аналізувати, робити висновки.
Суддя. Сьогодні ми зібралися для того, щоб вирішити таке питання: чи потрібна нам Математика , чи треба її захищати на білому світі або слід її знищити? Прошу вас , Англійська мово, вам слово.
Англійська. Я цілком впевнена, що виправдання математиці не існує! Зараз я запрошу сюди свідків і доведу це! Прошу, Російсько мово й Літературо, скажіть усім, чи потрібна вам Математика для того, щоб  розповідати біографію Чехова або прочитати вірш Пушкіна?
Російська  мова і література. О ні, ні! Щоб говорити про любов та обов’язок , Алгебра нам, ясна річ, не потрібна.
Логіка. Авжеж, може бути . Але скажіть мені, чим ви користуєтесь для того, щоб порахувати , скільки мертвих душ купив Чичиков і скільки років прожив Толстой, скільки сходинок було в будинку Раскольникова?
Російська мова. Ясна річ , числами.
Англійська. Прошу вас , Музико і Біологіє! Разом з вами ми точно доведемо, що Математика нам геть не потрібна; ми швиденько покараємо її за те, що вона хоче бути головною, хоч насправді користі з неї жодної. Скажіть, шановні , чи потрібна вам Алгебра, щоб встановити будову серця або підібрати акорди на гітарі?
Музика і Біологія. Ні, саме для цього майже не потрібна.
Логіка. Але ви забули, що рисок у нотному стані рівно п’ять і щоб порахувати скільки дітей у гнізді ластівки , ми обов’язково звертаємось до математики!
Логіка. Ми забули спитати Фізику, Хімію, Географію, Історію, Фізкультуру. Скажіть, шановні, чи можна обійтись без математики на футбольному матчі або чи змогли б без математики знайти свого батька діти капітана Гранта, не знаючи номерів паралелей і меридіанів? Або як можна забути про неї під час розв’язування фізичних і хімічних задач. Без неї не можна!
Усі науки. Не можна! Не сперечаємось! Ні!
Географія. Математика допомагає відкривати не тільки невідомі планети, а й невідомі острови. Так видатний дослідник Кропоткін, вивчаючи матеріали про рух течії і криги в Північному Льодовитому океані , прийшов до висновку про існування невідомої Землі. Невдовзі австрійська полярна експедиція справді виявила в передбачуваному місці великий архіпелаг, який назвали Земля Франца -Йосифа.
Інформатика. Як відомо, комп’ютер міцно входить в життя і побут. Компютери розв’язують найскладніші задачі  техніки, економіки, виробництва лише тоді, коли ці задачі перекладено на мову цифр, формул, рівнянь, тобто на мову математики.
Присяжні, вам слово. Який ваш висновок і вирок? І чи виправдовуєте ви цю негідницю, що раптом стала вважати себе найголовнішою?!
Присяжні. Хоча й діти ламають голови над розв’язуванням задач, хоч іноді їм це дуже важко дається, ми вважаємо, що вона не винна. Ідіть шановна, Математико, і робіть так як ви вважаєте за потрібне! Учіть дітей і числам ,і фігурам, і добру, і всьому новому, чого вони не знають.
Я  визнана давно главою всіх наук
Потрібна я завжди вам Скрізь і всюди
Без математики ви нині, як без рук
Зі мною з казки дійсність творять люди.
Освоївши мене, рветеся у політ
Створили вже розумні ви машини.
Штурмуєте космічний світ
І різних фактів знаєте причини.
Зі мною ви невпинно ростете
Зі мною підкоряєте природу
Свої досягнення віддаєте
на благо українського народу.
Учитель. Математика була і буде постійною супутницею людини на всьому їїрозвитку, у всій її давній складній і цікавій еволюції. Корені її сягають ще в часи коли зароджувалась трипільська культура. Людина здавна геометричним фігурам надавала магічного змісту . На багатьох  українських  рушниках ми знаходимо геометричний орнамент, який складається з двох періодично зєднаних між собою  ромбо-ламаних ліній , які повторюючись кілька разів утворюють ромби. Сам рушник має форму прямокутника.
Візерунки на подолі сорочки, на краях рукавів, на комірцях – це своєрідні обереги, які перешкоджали злим силам увійти в душу людини.
Математику знали ще до нашої ери. Добре знали її наші предки-козаки, і нам їхнім нащадкам соромно бути безграмотним. То ж давайте будемо вчити  математику.Вона виховає у вас наполегливість,навчить думати, аналізувати , робити правильні висновки.
Частівки про математику:


 Ми веселі дві подружки
Із баяном-братиком.
Заспіваємо частівки
 Вам про математику.

Розвязав Петрусь задачу,
Тільки мінуса не бачив,
От і сталось , що лимон
Важить майже  8 тонн.

На контрольній ловив гав,
Одиницю упіймав,
Підглядав у всі книжки,
Переплутав сторінки.
Біля дошки він стояв
І придумав чудо-
В теоремі прирівняв
До квадрата куба
Хто  задач не полюбляє
Тим така і дяка-
 Весь рік двійки заробляє
Й вийде лобуряка.

Ми веселі дві подружки
Із баяном-братиком.
Заспівали ми частівки
 вам про математику.

Хоч сідай та гірко плач-
Не люблю отих задач!
Через них одні невдачі.
Ох! Замучили задачі!

Чи  підручники погані,
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю-
В книжці відповідь знайду!
Учитель.
Скільки чашок, скільки ложок-
Це ж простеньке завдання.
Ти додав слонів до кішок,
Перемножив на коня.

Справді не складна наука-
Булаб відповідь як слід!
Вийшло дід молодший внука
Аж на сорок девять літ!
А друкарські дві машини
Косять жито 8 днів.

Прїжджають щохвилини
Три десятих поїздів.
А до Марса – метрів 300
(Мудра в хлопця голова)
Півхлопяти їде в місто,
З ним   -   півмами. Ну й дива!


Математична   мозаїка
Ну ,а тепер  -цікава вікторина:
1.Коли дивимось на 3 а говоримо 15?(Коли дивимось на годинник)
2.В якому місяці діти найменше плачуть?(лютому)
3.Чи може половина  8 дорівнювати 0?
4.Ішли два батьки і два сини, знайшли 3 арельсини і поділили їх між собою по цілому.Як вони могли це зробити? (Дід, син і онук)
5. У сімї в кожного з шести братів є по сестрі .Скільки дітей у сімї?(7)
6. Півень , стоячи на одній нозі, важить 5кг. Скільки він буде важити , якщо стане на дві ноги? (5кг)
7.Три різних числа спочатку додали а потім перемножили. Результати вийшли рівними. Які це числа?(1,2,3,)
8.Кавун важить 2кг і ще півкавуна. Яка вага кавуна?(4кг)
9.Скільки яблук можна зїсти натщесерце7(1)
10.Який годинник показує правильно тільки двічі на добу?(той що стоїть)
11.Що важче:1кг заліза чи 1кг піря?
12.У будинку 4 кімнати . З однієї  зробили 2. Скіільки стало кімнат?(5)
13.Двоє учнів йшло до школи. По дорозі їм зустрілось ще 5 учнів.скільки учнів цшло до школи?(5)
14.Математичний вступ перед початком дитячоїгри?(лічилка)
15.Коли займаються обчисленням на птахофабриці?(восени)
16.Яку геометричну фігуру вивчає покарана дитина?(кут)
17.Яка геометрична фігура зустрічається в коханні?(трикутник)
18.В якому числі стільки цифр скільки й букв?(100)
19.Як називається число , яке перетворює рівняння у правильну рівність?(корінь)
20.Чи може в результаті дії ділення вийти 0?(так)
21.Скільки місяців у році мають рівно 30 днів?(4)
22.У череві лазня, у носі решето, на голові гудзик, одна рука і та на спині?(чайник)
23.На скільки  треба поділити 4 , щоб одержати 20?
24.На уроці фізкультури учні вистроїлись в один ряд на віцдстані 1м один від одного. Весь ряд був довжиною 25м.Скільки було учнів?(26)
25.Яка кількість областей в Україні?(24)

Фотозвіт заходу «Суд над математикою» вміщено у додатку №2
       Математичний КВК  є для  учнів досить розвивальним заходом. Під час нього  усі учні беруть активну участь, прагнуть відповідати на запитання, конкурси викликають великий інтерес  до математики, адже присутній зв'язок з життям. Пропонуємо  математичний КВК , який стане у нагоді під час проведення тижня математики, чи , просто як позакласний захід.
 Математичний КВК 

Мета: розвивати у дітей логічне мислення, уміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, розвивати інтерес до математики, кмітливість,  формувати навички як індивідуальної діяльності, так і роботі в команді


Хід заходу



1.Найдавніша на планеті
Між наук –цариця
Математика – ти наша
Вірна помічниця.

2.Чи будинок зводиш , друже,
Чи пливеш морями,
Скрізь вона тобі послужить.
Всюди вона з нами.

3.На заводі чи в друкарні
В відкритті галактик,
Навіть лікар у лікарні
Мусить її знати.

4.І сувора й соловїна
Математика – країна
Праця тут іде завзята.
Вмій лиш спритно рахувати.

5.Вмій ділити , віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим в відповіді бути.

6.Щоб водить кораблі,
Щоб у небо літать:
Треба нам все уміть,
Треба все добре знать.

7.І щоб лікарем стать
І у космос літать-
Треба перш за усе
Математику знать.

10.А тому що є наука
Математика.

11.Хто науку цю цікаву
добре знатиме.
Той ніколи в кожнім ділі
Не блукатиме.


Учитель. Розпочинаємо наш конкурс веселих математиків.
Сьогодні ви будете свідками найцікавішої боротьби юних винахідників-  математиків з команд «Трикутник» і «Квадрат». Багато в цьому змаганні буде залежати і від вас , шановні болільники. Ви можете принести своїй команді додаткові бали, але журі може зняти з команди бали, якщо її члени чи болільники порушуватимуть порядок змагання.
Представляємо вам склад журі:
Представлення команд
Рекомендуємось- ми команда «Квадрат»
Всяку площу міряю підряд
Та маю я 4 сторони
Усі однаковісінькі вони.
Я рівні маю ще й  діагоналі.
Вони нарівно ділять всі кути
На рівно й площу ділять.
Ось ми й зустрічаємось,
Ось і поєдинок.
Дружно привітаємось,
 дорогий противнику.
Хочемо, щоб противник наш
Другом був завжди для нас.Раз!
І болільників сімя , щоб веселою була.Два!
Справедливість для журі! Це вже три!
А ми всі сили і знання свої покажем
Це    -  чотири!

Знайомтеся з нами команда «Трикутник»
Противник сьогодні серйозний у нас
О, «Квадрате», поважний
Вітаємо вас.
Хай гумор на хвилях
 Злітає дзвінких,
І сміх щиросердний
Єднає усіх.
Ширше двері відчиняйте
Розуму й кмітливості.
Естафету передайте
Творчості й сміливості.
Болільникам нашим
Трикутний привіт.

Другий конкурс   «Розминка»


1.Знають всі- дорослі й діти-
Числа різні є у світі.
1,2,3.4,5.-
Числа поряд так стоять.
Ближні є і дальні
Числа…    

2.Н а число це знайте, діти,
Заборонено ділити,
Проте множити чудово-
Відразу відповідь готова.
Не роби собі проблем
Обережно будь …

3.Чисел натуральних
У світі є багато.
З них число найбільше
Не можна назвати.
Найменше ж знати всім згодиться
І це, звичайно ж …

4.Від числа число відняти-
Можна результат дістати.
Зовсім це не таємниця,
Зветься результат…

5.Поділки з штрихами має,
Нам про це доповідає.
Масу, довжину і час-
Все показує для нас.
І велика і мала
Є на приладах …

6.Їх в підручнику багато
І кожну треба розвязати.
Не будьте ви ледачі
Розвязуйте…

7.По ній довго можна йти,
Кінця-краю не знайти.
І початку теж нема,
Бо ця лінія …
8.Чотири рівні сторонни,
Є й кути - прямі вони.
Знають учні всі підряд,
Що фігура ця …

9.Як назвати кут такий,
Що є меншим , ніж прямий?
Відгадати дуже просто:
Називається він…

10.Хто ділення вивчає,
Той факт цей добре знає,
Що повна і неповна
Вона у нас буває.

11.Під час множення число це
Визначає результат
Як між множників потрапить-
Знищить інші всі підряд.



Третій конкурс   «Таблиця множення»
Команди отримують карточки з написаними цифрами.
Яка команда швидше утворить відповідь?
7*8;   3*7;  6*7;  9*3;  4*9.
Слово журі
Четвертий конкурс  «Задачі – пастки»
1.У фігури є початок,
А кінця в неї нема.
І неважко здогадатись
Що фігура ця…    (промінь)
2.Це один відсоток метра
І сказати легко вам,
Що така ось одиниця
Має назву…(сантиметр)
3.Кут прямий потрібно нам
Поділити пополам.
Кут одержимо новий.
А за видом він…(гострий)
Пятий конкурс   «Поспішай побачити»
1.Скільки трикутників зображено на малюнку?  (11)
2.Скільки кутів зображено на малюнку? (10)
3.Дано три числа 5, 8,10.Скласти з них числовий вираз, щоб в результаті обчислення вийшло 42. (5*10-8)
Шостий конкурс    -   для болільників
1.Мій приятель знайшов гривню? . Удвох підемо .Скільки знайдемо?
2.Йшли з Києва 3 чоловіки . Назустріч їм жінка. Кожний ніс по мішку, а в мішку по коту. Скільки людей йшло в Київ?(1  жінка)
3. В яку посудину не можна нічого налити, хоча й вона ціла?(повну)
4.Сім братів , роками рівні, а уменами різні?(дні тижня)
5.Чого в людини пайбільше?(волосся)
5.Росте дуб. На ньому 12 гілок. На кожній гілці по 4 гнізда, в кожному гнізді по семеро яєць і кожному яйцю імя є?(рік)
6.Третій день тижня?(середа)
7.Скільки кольорів у веселки?(7)
8.Частина доби з вечора до ранку?(ніч)
9.Ділене 15, дільник 3, частка  (5)
10.Скільки десятків має сотня?(10)
11.Яка речовина становить 70%-80% організму людини?(вода)
Сьомий конкурс  «Малювалки»
Намалювати якусь  неземну істоту за допомогою :
І команда—квадратів; друга  - трикутників
Восьмий конкурс «Ерудит
1.Як називаються числа, які ми використовуємо при лічбі?
2.Найменше натуральнее число?
3.Назвати три числа, сума і добуток яких рівні.
4.Яке натуральнее число дорівнює сумі всіх попередніх?
5.Яке число дорівнює кількості букв у його слові?
Площа квадрата -64см.кв. Чому дорівнює його сторона?
6.Периметр квадрата 100см.Чому дорівнює його сторона?
7.Скільки копійок становить одна пята гривні?
8.Добуток всіх чисел від 0 до 120?
9.Найменше трицифрове число?
10.Результат дії додавання?
Девятий конкурс  «Рибалок»
На підлозі намальоване озеро, в якому плавають рибки із завданнями.
1.Чому дорівнює 2/5 гривні7(40коп)
2.До найменшого двоцифрового числа дописали справа цифру 2. Яке число отримали?(102)
3.двоє хлопчиків грали в шахи 2год. Скільки годин грав кожен хлопчик?(2год)
4.Як одним словом записати ранок, день, вечір, ніч.(доба)
5.Сестра старша за брата на 4 роки.Наскільки років вона буде старша за брата через 6 років?94)
6.У книзі 100 сторінок. Хлопчик прочитав ¼ книги. Скільки сторінок прочитав хлопчик?(25)
Підсумки  конкурсів .
Нагородження переможців.
Фото  з заходу «Математичний КВК» вміщено у додатку №2
Нагадаємо, що за результатами анкетування   учителів , математична гра «Поле чудес » є одним з найефективніших форм   позакласної роботи, а дітям запам’яталася ця гра найбільше. Тому пропонуємо власне розроблену математичну гру « Поле чудес»

«Математичне поле чудес»

 Мета:  зміцнити позитивне ставлення до навчання, виховувати інтерес до математики, розвивати наполегливість, вихованість
Хід заходу

Сектор К – капітал (виносяться дві шкатулки. Якщо вгадуєш, то забираєш гроші і продовжуєте грати, а якщо ні -  то залишаєте нас)
Сектор П – приз
Якщо берете приз , то виходите з гри, а якщо ні – продовжуєте грати
Сектор Б –банкрот
За три підряд вгадані букви – виносяться дві шкатулки
Відбірковий  тур
1)НСК(16 і 20) ?
2)На годиннику третя година. Який кут утворюють стрілки?
3)брусок потрібно розпиляти на 12 частин. Скільки розпилів потрібно зробити?
4)Сума довільної кількості одночленів?
5)найбільша хорда в колі?
6)Найбільше ціле від’ємне число?
7)Результат дії множення?
8)Хто ввів прямокутну систему координат?
9) 5 – третина числа. Чому дорівнює саме це число?
Ведучий. Маємо три трійки учасників. Прошу першу трійку учасників зайняти місце біля барабана. Учасник під першим номером крутіть барабан. (Поки барабан крутиться , ведучий задає учасникам запитання). Кажіть букву
Завдання для першої трійки
Найдавніший з цих предметів пролежав полежав у землі 2 тисячі років. За багато сотень років конструкція цього предмету майже не змінилась. У Стародавній Греції уміння користуватись ним вважалось верхом досконалості.(циркуль)
Ведучий. Оплески першому фіналісту. Прошу винести призи учасникам першої трійки.
Рекламна пауза –пісня
Пісня „ЗАДАЧА" (на мотив пісні „Смерека")
ДІВЧИНА:


Всі задачі розв’язали
І зошити поздавали.
Я сиджу і ледь не плачу –
Не зміг розв’язати задачу.
Приспів: Ой, задачо!
Розв’яжись мені задачо!
Чом я над тобою плачу?
Ох важка ж оця задача! (2 рази)

Чи у хлопців запитати,
Чи в дівчат її списати,
Як же мені з нею бути
Ви nopaдьте, менi люди!



ЮНАК:                         


Свого лоба я напружив
В голові усе там збужив
І мені тут прояснилось
Чом раніше не ділилось.
Приспів разом:
Ой задачо!
Розв'язали цю задачу!
І тепер ми вже не плачем:
Бо це зовсім легка задача

А тепер похвалимося,
Що задач не боїмося,
Що усіх ми їх рішаєм
І 12 балів маєм.


Завдання для другої трійки
Майже в кожного є ця чудова річ. Протягом століть постійно удосконалювалась, зменшувалась у розмірах. У процес її удосконалення внесли великий вклад Галілео-Галілей, Папа Римський, інженер Кулібін.(годинник)
Ведучий. Оплески другому фіналісту
Рекламна пауза – гумористична сценка
Екзаменатор. Добувати корені вмієш?
Учень. Звичайно. Треба потягти за стебло рослину сильніше і корінь витяг­немо із ґрунту.
Екзаменатор. Ні, я маю на увазі інший корінь, наприклад з дев'яти.
Учень. Це буде «дев'я», тому що в слові дев'ять суфікс -ть.
Екзаменатор. Ти мене зовсім не зро­зумів, я кажу про квадратний корінь.
Учень. Квадратних коренів не буває, бувають тільки стрижневі й мичкуваті.
Екзаменатор. Та арифметичний корінь з дев'яти.
Учень. Ага! Нарешті зрозуміві Дев'ять.
Екзаменатор. Один бал.
Батько: Ну, Гришо, на скільки здав екзамен з математики?
Учень. «Та... то я... не міг сьогодні до­бути кореня».
Мама. Ой лелечко! Чи ви чули? Уже дитину в школі заставляють корені тя­гати сценка.
Завдання для третьої трійки
Порожній чи суцільний циліндр, на якому проводять збирання , склеювання чи вулканізацію гумових виробів.(дорн)
Рекламна пауза-пісня
(Звучить пісня „Острів математики" у виконанні учениць11 класу на мотив відомої пісні "Остров невезения")
Весь покритий цифрами абсолютно весь,
Острів математики в нашій школі є !
Острів математики в нашій школі є !
Весь покритий цифрами абсолютно весь!
Там живем нещаснії – наш 10-Б,
Самі завантажені в нашій школі ми,
Самі завантажені в нашій школі ми,
Там живем нещаснії – наш 10-Б!
Ніби і не ледарі і могли би жить,
От би нам фізику взять і скоротить,
Нам би математику взять і скоротить,
І тоді у школі легше стало б жить!
Формули забулися, графік не росте,
Плачем, Богу молимось, алгебра нас жде!
Плачем, Богу молимось, алгебра нас жде,
Може на контрольній цій раптом пронесе!
Ось така судилася доленька важка,
Самим бідненьким - нам – 10-класникам,
Самим бідненьким - нам - 10-класникам,
Все це треба витримать, доля в нас така!

Завдання для фінальної гри
Косе трикутне вітрило, що його встановлюють перед передньою щоглою.(клівер)
Рекламна пауза  Гумористична сценка
Завдання для супергри
Це математичне поняття дуже шанували піфагорійці. З ним вони пов’язували поняття по красу й гармонію.Його широко використовують не лише в математиці , а й в архітектурі.(пропорція)



Тиждень математи

У вестибюлі та коридорах школи вивісили красиво та з любов’ю оформлені  оголошення:


                             «  Тим , хто вивчає математику,
   Тим хто навчає математики,
     Тим хто любить математику,
                                 Тим , хто ще не знає,
        Що може любити математику,
                     Тиждень математики присвячується»


«Математика потрібна дуже ,  у тижні математики візьми участь , друже.»


Вступ
Математика – надзвичайна з усіх наук, наука, без якої не можуть існувати інші. Ось як написав про математику індійський учений Маловіра :
«Наука обчислення високо цінується…в науці про багатство, в музиці й драмі, в кулінарному мистецтві, в медицині, в архітектурі, в поетиці й поезії, в логіці й граматиці і в інших речах. Її використовують у зв’язку з рухами Сонця, із затемненням…планет..рухом Місяця. Діаметри і периметри островів, океанів, гір, великі розміри поселень і будівель жителів світу, просторів між світами…й усілякі інші вимірювання – все це зробили за допомогою математики .»
Богом дана ця наука
Нам як дар безцінний,
Як несхитна запорука,
Що розум нетлінний.

Найдавніша, наймудріша,
Всіх наук цариця,
Хай вона допоки світу
Славиться й святиться.

Логіка, краса і сила –
Ось її прикмети,
Всіх вона приворожила –
Мрійників й поетів.

Математику вивчати
Треба всім  і всюди,
Будем її добре знати -
Вік нам вдячна буде.

Хтось скаже, що наука ця черства –
Лиш цифри, приклади, задачі.
А що робить , як настрою нема
І серце від образи тихо плаче?


Довірся їй, і все лихе пройде,
І сум твій, як туман, минеться,
І стане сонячним похмурий день –
Це так вона до тебе усміхнеться.





«Математика – цариця наук. Її улюблениця – істина.
Її вбрання – простота. Палац цієї володарки оточений тернами. І щоб досягти його, кожному доводиться пробиватись крізь хащі. Краса його відкривається тільки розуму.» (Ян Сиядецький)

«Математика – це більше , як наука, це – мова наук.» (Н.Бор)

«Найбільшу радість тілу дає світло Сонця, найбільшу радість духові –ясність математичної істини.» (Леонардо да  Вінчі)

«Хочете навчитися математики, беріться за задачі. Кожен розв’язок є своєрідним мистецтвом пошуку. Не опускайте рук, займіться математикою, і ви прозрієте душею.» (М.Кравчук)

«Математика – пісня розуму .» (О.Казанцев)

«У математиці є своя краса, як у поезії та музиці.»(М.Жуковський)

«Математика вчить мислити й разом з тим вселяє віру у безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер.»(В.Сухомлинський)

Кожний учитель прагне зацікавити учнів своїм предметом, оскільки інтерес – запорука успішного навчання. Для забезпечення якості навчання важливо, щоб учні були зацікавлені математикою, вивчали її з інтересом .тому доцільно проводити цікаві математичні ігри  та вечори, пропонувати учням нестандартні цікаві, логічні завдання. Позакласні заходи сприяють розвитку в учнів інтересу до предмета, дають можливість виявити свої здібності і таланти.
Тиждень математики – це  5 днів математичного свята школи, це огляд математичних талантів, це змагання між класами, де проявляються артистизм, наполегливість, кмітливість, воля.

Така вона –наук цариця.
Шляхетна, мудра, добра і весела,
Її корона сонячно іскриться
У кожній школі, у містах і селах.


План
тижня математики

Понеділок
1.Організаційна лінійка .Урочисте відкриття тижня математики.
2.Математичні  10-хвилинки в 1-11 класах на уроках математики «Цікава математика.»
3.Гра «Математична подорож.»

Вівторок
1.Конкурс-гра «Най…най …най»
2.Конкурс математичних кросвордів, ребусів.
3.Гра «Зоряний час.»

Середа
1.Веселі математичні перерви  (конкурс віршів, пісень, гуморесок про математику)
2.Гра «Колесо історії.»

Четвер
1.Конкурс математичних газет.
2.Математичний  брейн-ринг.

П’ятниця
1.Бал у королеви Математики.
2.Підведення підсумків тижня математики.
Математична подорож

Мета: Привити учням інтерес до математики; розвивати творчу фантазію, логічне мислення, уважність, ерудованість, кмітливість; виховувати естетичне сприймання навколишнього, почуття любові до математики, сприяти розвиткові творчих здібностей дітей, бажання примножувати свої знання.

Обладнання: У святково прибраному залі висять плакати  з висловами про математику: “Математика – цариця всіх наук”, “Математика – це мова плюс міркування, це наче мова і логіка вкупі” та інші, а також портрети видатних математиків.

Хід заходу

Ведучий.
Хоч ти смійся, а хоч плач –
Не люблю отих задач.
А чому терплю невдачі?
Чому скаржусь на задачі?
Чи задачник непутящий,
Чи таланту десь узять?
Та знайшов я спосіб кращий –
Тільки відповідь читать.
Ви учіться, хто бажає!
Я б здоров’я не втрачав.
На умову не зважаю.
Раз – помножив, два – додав.
Подумаєш, математика! Не така вже велика пані! Без неї всі науки обходяться. І чому її називають царицею наук? Ніяк не зрозумію! Може ти мені поясниш?
Ведуча.
         Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп’ютер, -
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.

Якщо хочеш бізнесменом

Після школи, дуже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш,
То колего, тут затям:
Коли десь помилишся –
Хтось поплатиться життям.

Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків...
Та коли чогось не знав ти,
Час це вивчити настав.

Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись!
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!

Ведучий. Ой, ой, ой! Так і побіг вчити математику! Звучало гарно, але не переконливо. Якась суха ця наука! І, на мою думку, майже нікому не потрібна!

Ведуча. То це математика суха і непотрібна? Ти думаєш, що говориш? Без знань математики не можна зрозуміти ні основ сучасної техніки, ні того, які вчені вивчають природні і соціальні явища. Недарма Петалоцці стверджував, що рахунок і обчислення – основа порядку в голові.
Ведучий. Це ще в якій голові? У моїй голові починається каламбур, як тільки я починаю займатися математикою.
Ведуча. Бачу, ти в корені не розумієш ні краси, ні призначення цієї науки. Спробую тебе переконати, що математику в школі сумлінно вчити потрібно. Адже без неї жодна наука не обходиться. Запрошую тебе в цікаву подорож.
Ведучий. Ну, згоден.
Ведуча. Тоді наш лайнер готовий до польоту.
     Пілотуватимуть його два учні-пілоти. Кандидатам потрібно перемогти у конкурсі. (на дошці доводять твердження).
1.     доведіть, що число 11 ділиться на 10.
2.     чи може сума трьох послідовних натуральних чисел бути простим числом?
Ведучий. А штурман буде?
Ведуча. Звичайно! У штурманське крісло сяде той, хто скаже, чому дорівнює кут між бісектрисами суміжних кутів?
Ведучий. Ну коли так, то така подорож не може бути без стюардес. Отже, конкурс для дівчат.
Ведуча. Так, ти правий. Стюардесами будуть дівчата, які дадуть правильні відповіді на такі питання:
1.     На одній ділянці кущів у три рази більше, ніж на другій. На обох ділянках 28 кущів. Скільки кущів на кожній ділянці?
2.     у двох мішках 98 кг цукру. В одному на 10 кг менше, ніж у другому. Скільки кг цукру в кожному мішку?
Прошу стюардес зайняти свої робочі місця.
Ведучий. Так, екіпаж у нас є. А стривай, куди ж ми летітимемо.
1 пілот. Я можу тобі відповісти на це питання. Наш екіпаж весь час тримає один курс – на міцні і свідомі знання. А допомагає нам у цьому математика.
Ведучий. Ой! Ви про це! Мені так хочеться забути про цю науку!
2 пілот. Мета нашого польоту і полягає в тому, щоб переконати тебе і тих, хто думає так, як ти, що без математики жодна науа не обходиться.
1 пілот. Екіпаж до польоту готовий!
2 пілот. Прошу всіх зайняти свої місця. Не забудьте закріпити ремені. Бажаємо приємної подорожі.
Ведучий. В чому я дуже сумніваюся. А де ж пасажири?
Штурман. Пасажирів ми будемо брати на зупинках.
1 стюардеса. Назва нашої першої зупинки “Мова і математика”.
Ведучий. Це вже занадто! Плутаєте, шановні стюардеси! Що спільного між мовою та математикою?
2 стюардеса. Нічого дивного тут немає. Адже математика – це мова.
Ведуча.
Навколо себе подивіться
І до предметів придивіться,
Які з них до вас подібні,
Назвіть нам, будьте добрі, діти.
Що дуже схоже із нулем
Що має форму одиниці?

(Учні називають предмети, що мають форму нуля, одиниці; хто назве більше стає пасажиром)
Наприклад. Буква о, обруч, колесо, обручка, бублик, літера і, ціп, палиця, цвях, журавлиний ключ.
Ведучий. Працювати я люблю. Але математика і фізична праця – зовсім різні речі.
Штурман. Один вчений сказав так: “Хоч би яку науку ви вивчали, хоч би до якого вузу вступили, хоч би в якій галузі працювали, якщо ви хочете залишити там який-небудь слід, то для цього скрізь необхідне знання математики”. Щоб переконати тебе, що трудове навчання і математика немислимі одне без одного, ми запросили майстра своєї справи, вчителя трудового навчання. (Вчитель розповідає про значення креслення, математичних знань для слюсарів, токарів, будівельників).
Ведучий. Згоден! Без креслення деталі не зробити. Але навіщо трудове навчання математиці!
Вчитель. Запам’ятай, що геній складається з 1% натхнення і 99% праці. Так сказав Едісон.
Ведуча. Стривай! А хіба можна без математики мандрувати? Давай ми поїдемо в країну Географію і ти сам в цьому переконаєшся.
1 пілот. От ми і в країні Географія.
Ведучий. А тут і не пахне математикою.
2 пілот. Нетерплячий ти, друже! Ось послухай, що скаже про це вчитель географії. (вчитель розповідає про застосування додатних і від’ємних чисел, азимут, координати, абсолютну і відносну похибку, масштаб)
вчитель а зараз я хочу допомогти вам пошукати пасажирів на наш лайнер.
1)    Літак вилетів зі Львова на південь. Пролетів 200 км, потім на схід 200 км, потім на захід 200 км. Чи повернувся літак у Львів?
2)    Де на земній кулі протягом року день дорівнює ночі? (на екваторі)
3)    Супутник Землі робить перший оберт за 1 годину і 40 хвилин, а другий – за 100 хвилин. Як це пояснити? (1 год. 40 хв. = 100 хв.)
Ведучий. Так, і тут ваша взяла. Ну нехай. Математика, мова, трудове навчання, географія, нехай це фізика, хімія, а от історія? Про битви я люблю слухати, а де там є місце математиці?
1 пілот. Історія не може без математики. Тривалість битв, кількість воїнів, наша ера, не наша ера – про це все розповість математика.
2 пілот. От, наприклад, історія розказує, що перший крок до створення алгебраїчної символіки зробив ще Діофант, який ввів деякі скорочені позначення. Про Діофанта відомо дуже мало, навіть не відомі роки його життя. На його могильній плиті написано:
Подорожній! Поховано тут Діофанта.
І числа розкажуть тобі,
Який дивний шлях він життєвий пройшов.
Шосту частину його становило дитинство.
Минула частина двадцята –
І пухом покрилось його підборіддя.
Сьому – в бездітному шлюбі прожив Діофант.

Минуло п’ять літ. Ощасливлений був він

Народженням первенця – сина.
Якому судилась лише половина життя його батька.
У глибокій журбі старець закінчив шлях на землі,
Ще проживши років чотири з часу,
Коли сина не стало.
Скажи, віку якого досягши славетний помер Діофант.
(84 роки)



Учень одержує картку з умовою і розв’язує задачу на дошці. Після вирішення сідає в лайнер. А в цей час вчитель історії продовжує задавати питання.
Вчитель. Кажуть, що Магомет був неписьменний і замість підпису єдиним розчерком малював фігуру, що являє собою два ріжки півмісяця. Не відриваючи олівця і не переходячи два рази по одній лінії, намалюйте фігуру.
У XV ст. Христофор Колумб відкрив Америку. Дізнайтеся, в якому році це відбулося, якщо сума цифр цього року дорівнює 16, частка від ділення цифр десятків на цифру одиниць дорівнює 4, а остача становить 1. (1492рік)
Переможці займають місця в лайнері.
1 пілот. Я отримав радіограму. Метеослужба повідомляє, що прямо по курсу вирує циклон. Тому треба змінити курс на кут, що дорівнює меншому із суміжних кутів, таких, що третина одного і п’ята частина другого із суміжних кутів дають у сумі прямий кут. Який же це кут?
2 пілот. Наш лайнер ще потребує дозаправки пальним, але літак – заправник дасть пальне тоді, коли глядачі розв’яжуть такі задачі:
1.     Три мисливці варили кашу. Один висипав 2 стакани крупи, другий – 1 стакан, а в третього крупи не було. Вони з’їли каші порівну. Третій мисливць говорить: “Дякую за кашу. У мене залишилось 5 патронів, беріть їх і поділіться. Як поділити патрони у відповідності з вкладом?
     (кожен мисливець з’їв по одному стакану каші, так як третій мисливець        їв кашу першого, то всі патрони треба було віддати першому мисли­­вцю).
2.     Двоє друзів підійшли до річки, на березі якої стояв човен, що може перевозити лише одну людину. І все ж друзям вдалося переправитись на інший берег. Як це відбулося? (друзі підійшли до різних берегів річки)
3.     Один чоловік вип’є діжку питва за 14 днів, а з жінкою ту ж діжку – за 10 днів. Запитується, за скільки днів його жінка сама вип’є ту  саму діжку?  (за один день чоловік випиває 1/14 діжки питва, а з дружиною – 1/10. дружина за один день випиває 1/10 – 1/14 = 2/70 = 1/35. Отже,  дружина вип’є діжку за 35 днів)
Ведучий. А я думав... Треба таки братися за цю науку. Не така вже вона страшна, а потрібна всюди, всім і кожному.
Ведуча.
Ти визнана давно главою всіх наук.
Потрібна нам ти завжди, скрізь і всюди.
Без математики ми нині як без рук!
З тобою з казки дійсність творять люди.
Освоївши тебе, рвемося у політ.
Створили ми розумні вже машини
Штурмуємо космічний світ
І різних фактів узнаєм причини.

Ведучий. Як це?


1 стюардеса. Коли на вченій раді одного американського університету, де викладав видатний фізик- теоретик Джозайя Віллару Тіббе, розв’язували питання, чому більше приділити уваги в нових навчальних програмах – математиці чи мовам, виступив Тіббе, який до цього часу мовчав. Його виступ був дуже коротким: “Математика – це мова”.
Штурман. Чіткої лінії між цими науками немає: математиці потрібна мова, а мові – математика. Як, не знаючи мови, записати числівники? Адже без них ні дати не написати, ні років не записати. Ми часто літаємо і знаємо, що багато імен людей, назв міст складаються з математичних термінів.


Зоряний час
Мета: Викликати інтерес учнів до розв’язування цікавих задач з математики, розбудити в них прагнення до пізнання нового, невідомого.

“Зоряний час”

Ведучий: – Дорогі друзі, болільники, учасники зустрічі. Ми раді вітати вас на нашій великій математичній грі “Зоряний час”. Девіз нашої зустрічі – Математика без кордонів. Сьогодні з нами ті, хто хоче вчитися з захопленням, всі, хто любить таємниці, загадки, пригоди, всі, хто допитливий, працьовитий, упертий!.
Дозвольте познайомити вас з учасниками гри – це представники 9-го класу: (перерахунок учасників гри). Дорогі учасники гри, захватіть з собою кмітливість, винахідливість, сміливість, а сміливість, говорять, міста бере, і тоді перемога завжди буде за вами. Успіхів всім вам! Починаємо гру.
Тур І. “Великі вчені-математики”.
Ведучий: – Перед вами п’ять портретів великих математиків (Архімед, К.Гаусс, Н.Лобачевський, Евклід, Ф.Вієт). Кожен портрет має свій номер, який учасники гри будуть показувати.
Запитання 1: – Шановні учасники гри! Багато знаменитих математиків світу на протязі ХХ віків старалися вирішити велику проблему: “Скільки прямих паралельних даній можна провести через задану точку?” Хто вирішив цю проблему?
Відповідь: Н.І.Лобачевський, російський математик, ректор Казанського університету, засновник неевклідової геометрії, в 1826 р.

Запитання 2:
Он был задумчив и спокоен,    
Загадкой круга увлечён,
Над ним невежественный воин
Взмахнул разбойничьим мечем.
Прошли столетий вереницы,
Научный подвиг не забыт.
Никто не знает, кто убийца,
Но знают все, кто был убит.
                  Хто з математиків давнини загинув від меча римського солдата, гордо крикнувши: “Відійди, не чіпай моїх креслень!” ?.
Відповідь: Грецький вчений, математик Архімед, засновник гідростатики, засновник потужних катапульт, гігантських кранів, захисник Сіракуз. І сьогодні відомі вислови: спіраль Архімеда, закон Архімеда, аксіома Архімеда і т.д. Це він визначив наближене значення числа “”. Залишив свій слід Архімед і в фізиці.  А хто не пам’ятає його відомий вигук “Еврика” – відкриття.
Запитання 3: В цього великого математика ХІХ ст. рано проявилися математичні здібності. Говорять, що в трьохрічному віці він помітив помилку в розрахунках батька. В сім років він пішов в школу. В той час в одній кімнаті займалися учні різних класів. Щоб зайняти першокласників, вчитель запропонував їм додати всі числа від 1 до 100 включно. Не встигнувши відійти від них, він помітив, як маленький хлопчик положив свою креслярську дошку де було записане число 5050 і ніяких обчислень. З жалем подивився учитель на учня: було ясно, що за такий строк він не зміг би зробити 99 додавань. Інші учні терпеливо додавали числа, збивалися, стирали написане, і знову додавали. Назвіть ім’я майбутнього великого математика.
Відповідь: німецький математик ХІХ ст. Карл Гаусс – “король математики”.
Запитання 4: – Одного разу французам вдалося перехопити накази іспанського уряду командуванню своїх військ, написані дуже складним тайнописом. Визваний математик зумів знайти ключ до цього шифру. З тих пір французи знали плани іспанців, з успіхом випереджали їх наступи. Інквізиція ж звинуватила математика в тому, що він звернувся за допомогою до диявола, і приговорила його до страти на вогнищі. Але він не був виданий інквізиції. В своєму місті він був найкращим адвокатом, а пізніше став радником короля. Але головною справою його життя була математика. Він міг декілька ночей підряд не спати, рішаючи наступну математичну задачу.
                  Хто з математиків був на відстані волосини від полум’я вогнища?
Відповідь: Французький математик ХІІ ст. Франсуа Вієт. Основоположник буквеної символіки. Його називали “батьком буквеної сучасної алгебри”.
Ведучий: – Отже, відповівши на чотири запитання переходить в наступний тур (ведучий задає декілька запитань, щоб в другий тур перейшло шість учасників).
Запитання 5: – Хто вперше систематизував геометричні відомості?
Відповідь: ІІІ ст. д. н. е. Евклід – древньогрецький вчений. Він в своїх 13 книгах під назвою “Начала” систематизував в той час геометричні знання. Деякі з них використовуються і зараз.
Запитання 6: – Хто придумав метод, за допомогою якого можна знаходити прості числа в їх природному порядку?
Відповідь: ІІІ ст. д. н. е. Ератосфен з Кірени, великий давньогрецький математик. А метод називався “решето Ератосфена”.
Запитання 7: – Хто відкрив формулу Герона для обчислення площі трикутника?
Відповідь: – Архімед
Запитання 8: – Кому належать слова: “Математика – цариця наук, арифметика – цариця математики”?
Відповідь: – К.Гаусс.
Запитання 9: – Вслід за ким ми гордо говоримо: “Дайте мені точку опори і я переверну Землю!”?
Відповідь: – Архімед.
(Підводяться підсумки першого туру)
Ведучий: – Отже, змагання стають все більш цікавими! Ура! Ми пройшли перший бар’єр і підійшли о другого туру.

Тур ІІ. “Математичний єралаш”

Ведучий: – Дається хвилина, за яку потрібно скласти як можна більше математичних термінів, слів зв’язаних з математикою, в однині і в називному відмінку, тобто іменники на задану букву. Букви можуть повторюватися. Болільники приймають участь в міні-конкурсі на саме довге слово.
Отже, буква “П”. Час пішов! Ручки заскрипіли!
                  Час вичерпано. Спочатку ми взнаємо найдовше слово у болільників (це слово “послідовність” в ньому 13 букв).
Нагорода болільників.
Ведучий: – Лічимо слова наших учасників. На жаль з гри вибуває ще два учасники, в яких найменше слів.

Тур ІІІ. “В лабіринтах думки”

Ведучий: – Перед вами портрети чотирьох математиків світу. Всіх їх об’єднує дуже ранній прояв математичних здібностей.
ХІХ ст., Б.Паскаль настільки рано почав цікавитися математикою, що батько заборонив йому нею займатися. Паскаль самостійно займався і знайшов доказ першим теоріям Евкліда, в 15 років свій прославлений трактат про корисні січні, в 16 років доводив твердження, які до цієї пори вивчаються у вищих навчальних закладах, як теореми Паскаля, він сконструював першу обчислювальну машину.
ХVIIІ ст., Алекс Клеро, написав свою першу наукову роботу на 13-му році життя, а в 18 років вже був затверджений науковим співробітником Парижської Академії наук.
ХІХ ст., надзвичайний дар проявив в дитинстві один з видатних математиків – Гамільтон. В 10 років він вивчив геометрію, прочитавши математичні видання дуже важкої книги Евкліда “Начала”. Коли в його місто приїхав неперевершений рахувальник Кільбурн і виступив на естраді, то юний хлопець вступив з ним в змагання і в нічому йому не поступився. А в 13 років Гамільтон поступив в університет. В 22 роки був назначений професором цього університету. В 12 років він знав 12 мов, добре знав географію.
Еваріст Галуа прожив всього 21 рік і загинув на дуелі. Математик, революціонер. В ніч перед дуеллю він написав про свої ідеї. Довгий час вчені не приймали їх: настільки Галуа випередив час. Але коли розібралися в його неопублікованих роботах, то ім’я Галуа стало одним із шановних  в математиці. І до цього чсу в науці говорять про “поля Галуа”, “групах Галуа”. Ще засновник нової гілки алгебри – теорії груп.
Запитання: – Я рахую, що цих вчених об’єднувало ще й те, що всі вони математики Франції. Це так?
Відповідь: – Гамільтон – англійський математик ХІХ ст.
Ведучий: – Ми починаємо IV тур: “Логіка в математиці”.
Тропинка истины сложна,
И потому в мышленье чистом
Отвага дерзкая нужна
Не менее, чем альпинистам.
Ведучий: – З цього туру переможцем вийде тільки 2 учасники.
Завдання 1: – Звичайно учні дивляться, наприклад, на креслення з вертикальними кутами і говорять що вони рівні, що в рівнобедрених трикутниках кути при основі рівні і т. д. Навіщо тут роздуми або доведення теорем? Але це далеко не так. Перед вами креслення з 5-ма малюнками. Я  рахую, що на кресленні немає “лишньої фігури”. Чи так це?
 





Відповідь: – Зайва фігура номер чотири.
Завдання 2: – Я вважаю, що на всіх трьох кресленнях зображені відрізки  і  рівної довжини. Чи так це,?
Відповідь: – Так, всі відрізки рівні.
(Учасники гри показують карточку “0”).
Завдання 3: – Мені здається, що всі наведені вирази мають зміст. Як ви вважаєте, чи правий я?
1)    ; 2) ; 3) ; 4) .
Відповідь: – Не мають змісту вирази 2 і 4.
Завдання 4: – Мені здається, що всі записані рівняння мають один корінь. Чи правий я?
1)    ; 2) ; 3) ; 4) .
Відповідь: – Ні, один корінь має рівняння 2.
Фінал.
(Ведучий оголошує учасників фінальної гри і задає їм перше питання).
Ведучий: – Назвіть ім’я жінки-математика, яку називали “красунею-філософом”.
Відповідь: – Гіпатія Олександрійська.
Ведучий: – Ще одно завдання фіналістам:
Перед вами слово “Арифметика”. За 1 хв складіть з нього як найбільше слів. Час пішов!.
Ведучий: – І так, час вичерпано. Кладемо ручки в сторони і рахуємо у кого більше слів.
(Визначається переможець гри “Зоряний час” він отримує приз: “зоряну хвилину на виступ”.
(В завершенні гри всі учасники співають пісню)
Если тебе одиноко взгрустнется,
Если в твой дом поступила беда,
Если судьба от тебя отвернется,
Песенку эту ты вспомни тогда.
Припев:
Эх рула-ты-рула
Ты рула-ла-ла.
В жизни всегда уделяется место,
Рядом с добром уживается зло.
Кто в “Звездном часе” хоть раз выступает,
Может считать, что ему повезло.
Припев:
Эх рула-ты-рула
Ты рула-ла-ла.
Песенка эта твой друг и помощник
Вместе с друзьями ее напевай!
Если от знаний тебя распирает,
Ты свои знанья другим передай.
Припев:
Эх рула-ты-рула
Ты рула-ла-

Колесо Історії
Обладнання: стенд з кишеньками трьох кольорів;
Три  комплекти карток із числами від 100 до 1000;
Конверти трьох кольорів;
Картки з варіантами відповідей.
Дійові особи : ведучий; три команди: сині, зелені і червоні; два мудреці (помічники ведучого).

Правила гри

Ведучий читає запитання. Мудреці прикріпляють варіанти відповідей на дошку. Команди записують на аркушах паперу свої відповіді, вкладають їх у конверти і здають мудрецям. Мудреці оцінюють відповіді  команд та називають правильні.
За кожну правильну відповідь команда отримує 100 балів і умовно "проїжджає" 100 верств. Картки з набраними командою балами  вкладають у кишеньку команди на стенді.
Перемагає команда, яка проїхала найбільшу відстань.

Запитання гравцям


1.    У далекому минулому єгиптяни вільно виконували арифметичні дії  не лише над цілими числами,  але й над дробовими. І це відбувалося тоді, коли у них не було  ані зручного способу запису чисел, ані  правил арифметичних дій, ані таблиці множення.
У папірусах якого вченого дається розв’язання 84 задач на різні обчислення?
Варіанти відповіді: Архімед, Ахмес, Евклід.

2.    Римський імператор Юлій Цезар запровадив у Римі календар. З того часу цей календар почали називати Юліанським. Він виявився настільки вдалим, що ним почали користуватися й інші народи. За Юліанським календарем, тобто за "старим стилем" до 1917 р. жила і наша країна.
У народу якої країни Юлій Цезар запозичив цей вдалий календар?
Варіанти відповіді: Вавилон, Фінікія, Єгипет.

3.    Виконані з допомогою блоків будівельні та інші технічні роботи найвидатнішого вченого всіх часів Архімеда  викликали здивування сучасників.
Люди приписали Архімеду слова "Дайте мені точку опори , і я переверну Всесвіт!" Кажуть, що Архімед винайшов пристрій, з допомогою якого однією рукою опустив судно на воду.
Інженери і майстри якої країни стали користуватися блоками задовго до Архімеда?
Варіанти відповіді: Єгипет, Вавилон, Індія.

4.    Слово "геометрія"  - грецьке, у перекладі означає "земле вимірювання". В якій країні, на думку вчених, з’явилася ця наука?
Варіанти відповіді:  Греція, Єгипет, Вавилон.

5.    У далекому минуло греки велику увагу приділяли саме геометрії. Видатний учений над дверима будинку, в якому він проводив заняття зі своїми учнями, зробив напис: "Той, хто не навчається геометрії, нехай не заходить до дверей".
Назвіть ім’я  вченого, який зробив цей напис.
Варіанти відповіді: Платон, Піфагор, Евклід.

6.    Крім теоретиків, у Греції були вчені – практики. Вони, наприклад, першими навчилися  здалеку визначати відстань до корабля в морі з допомогою рівнобедреного трикутника.
Хто з грецьких математиків навчив єгиптян визначати висоту піраміди за довжиною її тіні?
Варіанти відповіді: Фалес, Евклід, Ахмес.

Невдовзі всі країни, про які ми розповідали, були завойовані римлянами.
Римляни вбили великого Архімеда. А ось справжніми математиками вони так і не стали.
Близько 500 р. Римська держава була розбита племенами з півночі Європи і перестала існувати.
Почався тисячолітній період середніх віків, який справедливо можна назвати важким для математики, оскільки в науки  з’явився запеклий ворог  - християнська церква.
Книги давніх учених монахи спалювали на вогнищах. Церква жорстоко переслідувала будь – яку наукову думку.
Від інквізиції постраждали такі видатні вчені, як Г.Галілео, Дж. Бруно та інші.
Розвиток науки в Європі надовго загальмувався.

7.    Ця  людина – відомий математик і фізик. За своєю розумовою потенційною силою він, можливо, є  першим серед математиків. Учений жив одночасно з Р.Декартом і П.Ферма, які були знатнішими людьми, ніж він сам. Його новаторська робота з теорії ймовірностей перегукується з аналогічними роботами П.Ферма.
Його життя – це історія людини, яка змарнувала свій талант. Учений не зрозумів, що був народжений не для того, щоб знищувати єзуїтів, а для того щоб стати великим математиком.  Та все ж йому вдалося здійснити те, на що він був, і жодна людина не зможе зробити більше.
Як фізик, вивчаючи роботи Торрічеллі, які стосуються атмосферного тиску, він вніс значні зміни до них і показав, що зрозумів науковий метод , запропонований Г.Галілеєм (учнем якого був Торрічелі).
Хто цей вчений?
Варіанти відповіді: І.Ньютон, Б.Паскаль, М. Копернік.

8.    Людина, яку сучасники називали "втіленим аналізом" , зробила великий внесок у розвиток математики. Цей учений писав свої праці так легко, як досвідчений літератор пише листи друзям. Навіть повна сліпота протягом останніх 17 років життя не зменшила його творчої активності.
Обсяг наукової спадщини вченого не був точно відомий  до 1936 р., але робилося припущення, що він становитиме 60 – 80 томів.
Його математична діяльність почалася в рік смерті І.Ньютона. Аналітичній геометрії на той час  було уже 90 років, аналізу – 50, а закону всесвітнього тяжіння І.Ньютона, що є ключем до вивчення Всесвіту, - біля 40 років.
Як алгоритміст цей вчений не перевершений ніким. Хто це?
Варіанти відповіді: Л. Ейлер, Н. Абель, М. Лобачевский.

Відповіді на запитання


1.    У папірусі Ахмеса дається розв’язання 84 задач з геометрії на різні обчислення. У ньому майже немає задач з геометрії. Однак підтверженям того, що єгиптяни добре знали геометрію, є дивовижні єгипетські споруди.
2.    Єгиптяни вміли досить точно вимірювати та обчислювати час; вони винайшли один із найбільш вдалих календарів. Їм було відомо, що рік не можна поділити на цілу кількість обертів Місяця навколо Сонця. У єгипетському році було  365 ¼ доби, а  це близько до того, що є насправді. Єгипетський календар видався настільки вдалим, що Юлій Цезар запозичив його для Риму.
3.    Близько 6 тис. років тому мешканці Вавилону винайшли колесо.
Колесо і важіль були першими помічниками людини в роботі. Вавілонські інженери і майстри почали користуватися також блоками.
4.    Учені вважають, що геометрія з’явилася дуже давно у єгиптян. Після кожної повені на річці Ніл землеробам доводилось заново поділяти поля на ділянки і знаходити старі межі. А для цього потрібно було вміти вимірювати площі різних фігур.
5.    Давній філософ Сократ не займався геометрію, оскільки не любив її. У нього був учень Платон, теж філософ, який займався геометрією і зробив напис над дверима будинку.
6.    Грецький математик Фалес навчив єгиптян визначати висоту за довжиною її тіні.
7.    Видатний французький математик, фізик і філософ Блез Паскаль зробив усі ці відкриття. За своєю потенційною розумовою силою він, можливо, є першим серед математиків.
8.    Це – Леонард Ейлер, який належить до найгеніальніших математиків усіх часів. В історії точних наук його ім’я стоїть поруч з іменами  Р.Декарта і Г.Галілея.



Математичний брейн-ринг



 (7 клас)

Вступ

Всім — добрий день, друзі. —
Дівчата й хлоп'ята?
Ми раді у залі
Вас нині вітати!

Покликав брейн-ринг
Нас сюди на змагання.
Знавцям й глядачам —
Особливі вітання!

Відомо усім
(Тут відсутні секрети) —
У школі  різні
Вивчають предмети.

Наук у нас різних
Вивчають багато.
Яку ж з них ми будемо
Нині вітати?

Тобі, математико,
Наші вітання,
Це ж ти нас зібрала
Усіх на змагання.

Сучасну і давню
Науку чудову
Сьогодні у дії
Побачимо знову.

Чекають тут різні
На вас запитання,
І хитрі задачі,
Й цікаві завдання.

Питання серйозні
Та є й жартівливі,
Тож будьте уважні
І будьте кмітливі.

Обдумайте відповідь
Ви неодмінно,
На справу таку
Вам дається хвилина.

Лишилось питання
Одне з'ясувати:
Хто нині в брейн-рингу
У нас буде грати?

Довідатись легко:
Це 7 наш клас
Гравці — семикласники
Нині у нас.

Вже грали багато
У “ Що? Де? Коли?”,
А зараз змагатись
З брейн-рингу прийшли.

Стіл білий, червоний,
Дванадцять стільців,
Картинка з совою
Чекають гравців.

Всім хочеться грати,
То як вибирати?
Хай випадок вирішує,
Це він команди змішує!

А випадкові допоможе дівчинка
З символічним ім'ям Вікторія — перемога!
(Гравці витягують жеребки і займають місця за столами.)
Гравці — “новобранці”
Вітаємо вас!
Бажаємо гри
Показати вам “клас”.

Ведіть, каштани,
Команди в дорогу,
Бажаю здобути
Я вам перемогу!

 

Запитання гри

1. Миколка дає друзям покататися на своєму велосипеді. За 1 плитку шоколаду він дозволяє кататися 1,5 год, а за 2 цукерки — 0,5 год. Юрко дав Миколці 2 плитки шоколаду і 4 цукерки. Скільки часу може кататися Юрко?
(4год.)
2. Кожна команда отримує стрічку довжиною  м. Як відрізати від неї півметра, не користуючись вимірювальними приладами?
3. Цей французький математик і філософ уперше запропонував позначати у формулах невідомі величини буквами х, у, z.
(Р. Декарт.)
4. Що потрібно додати до квадрата різниці двох чисел, щоб одержати квадрат їх суми?
(Добуток цих чисел, помножений на 4.)
5. Чи дивитеся ви гру “О, щасливчик!”? Це дуже цікава гра, але її ведучий часто припускається помилки, яка стосується математичної термінології. Пригадайте і назвіть цю помилку.
(Він вживає термін «цифра»
замість «число», наприклад:
«1000 — неспалима цифра».)
6. Прошу винести предмет на сцену! Це — квітка гортензія. А названо її на честь жінки-математика Гортензії Лепот, яка допомогла відкрити одну з планет Сонячної системи шляхом обчислень. Про яку планету йде мова?
(Про Нептун.)
7. Рівність 101 - 102 = 1, звичайно ж, неправильна. Але в ній можна переставити одну з цифр так, щоб отримати правильну рівність. Зробіть це!
(101 - 102=1.)
8. В одній родині було багато дітей. Семеро з них любили капусту, шестеро — моркву, п'ятеро — горох Четверо любили і капусту, і моркву, троє — і капусту, і горох, двоє — і моркву, і горох. А один з бажанням їв і моркву, і капусту, і горох. Скільки дітей було в родині?
(10 дітей.)
9. У Великобританії користуються попитом будинки з привидами. Будинок з привидами на 25 % дорожчий від такого самого будинку без привидів. А на скільки відсотків будинок без привидів дешевший від будинку з привидами?
(На 20 %.)
10. Два хлопчики зустрілися у вагоні потягу.
— Я завжди їду в п'ятому вагоні від хвоста потягу. — сказав Вітя.
— А я — у п'ятому від голови, — заявив Сергій.
Скільки вагонів було в потязі?
(9 вагонів.)
11. Увага! Чорна скринька, а в ній — відповідь на запитання:
Як від двадцяти відняти 22, щоб вийшло 88?
Нехай вас не дивує, що досі не було жодного запитання з геометрії. Вони чекають вас у другій частині нашої зустрічі.
Але спочатку нам слід з’ясувати, що важче – алгебра чи геометрія? А допоможе це зробити сценка у виконанні семикласників.
Отже, дивіться сценку “Що важче?”

І частина

(виходять два учні.)
                  Як ти вважаєш, що важче – алгебра чи геометрія?
                  Я думаю (дістає підручники, зважує), що геометрія.
                  А на мій погляд, алгебра важча.
                  Та ні, геометрія!
(Б’є другого по голові підручником з геометрії).

                  Ти що робиш?

                  Як що? Експеримент проводжу. Це була геометрія. А тепер спробуємо алгебру.

(Б’є підручником з алгебри).
Ну, то що важче?
                  Алгебра...
                  От бачиш!
ІІ частина
(Бабуся звертається до онука — другого учня, який грав у І частині.)
                  Ох, онучку, чого ти такий сумний? Може, захворів?
                  Та ні... Просто від алгебри голова розколюється...
                  Ох ти, сердешний... Та невже в школі нічого легшого від алгебри немає?
                  Є і легше... Геометрія, наприклад.
Звичайно, питання про те, що легше алгебра чи геометрія, кожний вирішує для себе сам і, сподіваємося, не такими “методами”, як у жартівливій сценці.
А зараз переходимо до геометричних запитань.
12. Хто був автором першого “підручника” з геометрії?
(Евклід.)
13. А хто є автором вашого підручника з геометрії?
(О.В.Погорєлов.)
14. Якими словами Евклід закінчував кожне доведення?
(“Що і треба було довести”.)
15. У давнину було прислів'я: “Не клянися ім'ям учителя, а наведи доведення”. Згадайте вчених стародавньої Греції і назвіть ім'я учителя, про якого йдеться.
(Аристотель.)
16. “Ось і кола, і круги намалюємо та лічити цифри для числа плануємо”. З допомогою нескладних підрахунків скажіть, про що йдеться?
(Про число , кількість букв у словах є цифрами числа .)
17. Число  ще називають архімедовим числом. Наступне запитання теж стосується Архімеда — вченого і винахідника. Прошу винести предмет на сцену!
Ви бачите м'ясорубку. Головна її частина — “гвинт Архімеда”. Його винайшов Архімед більше ніж 2000 років тому, але придумав його не для м'ясорубки. А для чого?
(Для перекачування води на поле.)
18. У перекладі з грецької мови це означає “ та, що поділяє навпіл ”. Про що йдеться?
(Про бісектрису.)
19. У нас були запитання про стародавню Грецію, а зараз звернемося до стародавнього Єгипту. Символом справедливості там вважався страус. Чому?
(Пір'їна страуса має однакову ширину по всій довжині.)
20. Це відбулося 900 років тому, у 1101 р. король Генріх І звелів виміряти відстань від кінчика його носа до кінця середнього пальця витягнутої руки. За цією міркою було виготовлено зразок офіційної англійської одиниці довжини. Назвіть цю одиницю.
(Ярд.)
21. У якого трикутника один кут дорівнює сумі двох інших?
(У прямокутного.)
22. Увага! Чорна скринька!
У скриньці — теж трикутник. Саме про такий трикутник один математик написав, що він задалеко зайшов, дуже полюбляючи порядок. Який же трикутник у скриньці?
(Рівносторонній.)

Фінал

За хвилиною — хвилина.
Ось і грі прийшов кінець.
Тож показуй нам рахунок:
Хто сьогодні молодець?

Дві команди добре фали,
Хоч без досвіду гравці.
Відповіді показали,
Що обидві — молодці!

Та показує рахунок,
Що одна з команд сильніша,
І з наук твердим гранітом
Впоралась вона спритніше.

Оплесками переможців,
Дружно будемо вітати,
Їм солодкий приз — медалі,
Щоб було про що згадати.

І команді другій також
Ми дамо призів таких,
Але інші це медалі,
Бо діаметр менший в них.

Тож прийміть від нас на пам’ять
Ці медалі “золоті”.
Вам бажаємо удачі
І в навчанні, і в житті!

Бал Цариці Математики
(математичний вечір)
Мета: Викликати цікавість до науки математики.
Сценарій свята
1-й ведучий: Увага! Увага! Хай стихнуть розмови
                       І тиша настане у залі оцім.
                       Сьогодні на бал ми прийшли на чудовий,
                       Хай буде цікаво і весело всім.
2-й ведучий: Святковий наш зал від облич засіяв,
                       Вас всіх запросили сьогодні на бал.
                       Поводьтеся в залі, будь ласка, достойно,
                       Як прийнято гостю – культурно й пристойно.
1-й ведучий: Сьогодні будемо у цьому залі
                       Царицю всіх наук вітати,
                       Так можемо гордо і по праву
                       Ми Математику назвати.
2-й ведучий: Цариця всіх наук вітає
                      Тих, хто до залу завітав.
                      І вам усім повідомляє
                     Чому вона проводить бал.
1-й ведучий: Пройшло вже кілька тисяч літ
                      Як народилася на світ.
                      Цариця наша. І відтоді
                      Її шанують у народі
                      За те, що вона завжди в нагоді,
                      Що розум до ладу приводить.
2-й ведучий: Вона за всі ці довгі роки
                      Зазнала горя і мороки,
                      На благо всіх людей трудилася,
                      І що ж ви думали – втомилася!
1-й ведучий: «Невже --, пита себе цариця, --
                      Я мушу тільки лиш трудиться?
                      Невже хоч раз в тисячоліття
                      Не можу я повеселиться?»
2-й ведучий: І ось сьогодні, в вашій школі,
                     Де гарних діточок доволі,
                     Де  з математики є аси,
                     Де вчать її у кожнім класі,
                     Цариця нині бал проводить,
                     Вітайте! Ось вона заходить.
Математика: Я справді дещо притомилася,
                      Віками довгими трудилася,
                      Вам, людям, скрізь допомагала,
                      Ні вдень, ні вночі не спочивала.
                      Вам розрахунки я робила,
                      Щоб міст над річкою звести,
                      Щоб літаки конструювати.
                      Щоб шлях морями провести,
                      Моя величність на віки.
                      Але не буду більш хвалитися –
                      Не для того зібрала Вас.
                      Давайте будем веселитися,
                      Розпочинати вечір час.
                      Та щось запізнюються гості,
                      Хоч точність я завжди люблю,
                      На них не маю, звісно, злості,
                      Але запізнень не терплю.
                      Ви, мабуть, знаєте, що маю
                      Багато дочок я й синів.
                      Сьогодні тут я їх  чекаю
                      З усіх земель, з усіх країв.
                      Найстаршу дочку у народі
                      Всі Арифметикою звуть.
                      І Геометрія в природі
                     Знайшла свою красу і суть
                     І Алгебра і Матаналіз,
                     І Інформатика мала…
                     Усіх перароховувать не буду,
                     Та всім бажаю їм добра.
Слуга:         Ваша Величносте, гості звані
                     Уже з’явились на поріг

Математика: Просіть, давно ми їх чекали
                      З далеких і важких доріг.
Геометрія:    Матусю рідна! Вибач, мила,
                      Своїх незібраних дітей.
                      Ти знаєш скільки у нас справ,
                      Як важко вийти до гостей.
Інформатика: Так рідко бачимось з тобою,
                        Усе справи і справи.
Математика: Я рада, що Ви тут зі мною,
                       Що нині ми зустрілися.
                       Але не всі з’явились,  бачу,
                       Не всі тут дочки і сини.
Алгебра: Ти ж, мамо, маєш добру вдачу,
                Не сердься, не змогли вони.
Математика: Ну що ж, я знаю, що потрібні
                      Знання їх людям повсякчас.
                      Усі Ви, діти, мені рідні.
Діти: І ми всі любим, мамо, вас!
Матаналіз: І не з порожніми руками
                   Прийшли сьогодні ми на бал.
                   З’явилися ми всі з дарами
                   Тебе порадуєм і зал.
Арифметика: Я Арифметикою звуся,
                       Люблю усе я рахувати,
                       Тисячоліттями труджуся
                       Мене повинні всі Ви знати,
                       Змогла на світ я народитися,
                       Ще в кам’яний, печерний вік.
Алгебра: Алгеброю звусь я, діти
                Я молодша від сестри,
                Правди нікуди подіти –
                Мене менше знають всі.
Матаналіз: Я – Аналіз, скажу Вам звично,
                  Не простий, а математичний.
                  Можна коротко мене, як брата,
                  Матаналізом проста звати.
                  Я у мами синок серйозний,
                  На складні обчислення спроможний,
                  Можу легко диференціювати.
                  І ще швидше інтегрувати.
Геометрія: Точність форми, плавність ліній,
                   І симетрії краса –
                   Геометрія людині
                   Відкрива ці чудеса.
                   Недаремно кажуть у народі,
                   що Геометрія – поезія душі,
                   Це вишуканість, грація в природі,
                    Це музика без віку і межі.
                    Тож музика нехай звучить для мами!
                    Дарую танець їх з найкращими словами.

(Учні виконують танець)
Інформатика: Ось і черга моя настала,
                        Я давно цієї миті чекала,
                         Щоб матусю зі святом вітати,
                        Довгих літ від душі побажати.
                         Я одна з наймолодших у мами,
                         Та відома, мабуть, між Вами,
                         Інформатикою звусь і до нині,
                         Вірну службу служила  людині.
                         Я навчу вас програми складати,
                         І з комп’ютерами розмовляти.
                         І, хто вчить мене та поважає,
                         Той сміливо в життя вирушає.
Пісня (на мотив «Червона рута»)
То скажи ти мені
Як предмет отой зветься,
Що без нього в житті
Аж ніяк не обійдеться.
І куди не підеш,
І куди не поїдеш,
Математики ти
Аж ніяк не об’їдеш.
                                   Приспів:
Ой числа, числа,
Числа та фігури,
Формули та дії,
Всюди ви в житті.
Площі і об’єми,
Змінні і проблеми,
Ви на кожнім кроці 
Бачитесь мені.
Геометрія нас
Вчить красу полюбити.
Арифметики знак,
Вчить нас добре лічити.
Інтеграли, криві,
Куби та квадрати
Вчать нас площі шукати
І об’єми пізнати.
                              Приспів.
Як же їх не любить
Ці предмети надточні,
Що красу нам несуть,
І будинки висотні,
Все що є в небесах
І у морі несеться,
Без обчислень ніяких
На землі не знайдеться.
                                Приспів.
1-й ведучий:
 Сьогодні Ви прийшли в цей зал
Подумати, помріять, відпочити,
Побачити концерт і бал,
І розумом своїм все охопити.
Згадаєм нині формулу Герона,
Котру ти вже не раз писав,
Згадаєм також і Ньютона,
Біном якого пізнавав.
Хай в пам’яті воскресне Архімед,
Що за творіння славлений велике,
Відомий всім згадається Вієт,
Що формулу рівнянь зумів відкрити.
Відомий обдарований Декарт –
Творець координатної системи.
І Лобачевский всіх учених брат,
Та скульптор геометрії – Копернік.
І нині славний Чебишев – титан,
Софія Ковалевські – наша прима.
Могутній їм даровано талант,
Їх розум – непохитна брила.

(«Частушки про математику»)

Вірш « Гімн гіпотенузі»
Вірш «Скорочення дробів»
Вірш «Учёный кот».

Танець квадратів.
Пісня « Ніч яка місячна, зоряна, ясная…»
Хлопець:
Ніч яка місячна, зоряна, ясная,
Видно, хоч голки збирай.
Вийди коханая, науками зморена,
Хоч на хвилиночку в гай.
Невже ж ти не чуєш,
Як я тебе кличу?
Хоч на коліна вставай.
Навіть якщо не кохаєш,
Списати алгебру дай.
Я так перемучивсь до самого вечора,
Не спав, і не їв, і не пив,
 Я проклинаю рівняння і корені –
Без них би я прожив,
А от без тебе, моя голубонько,
Не проживу я ні дня.
Друзям віддам геометрію, алгебру,
Аби була ти моя.
Дівчина:
Ой ти козаче, голова нерозумная,
Не думаю я так як ти.
І без науки, без математики,
Важко по світу іти.
Разом:
То ж сядемо в купочці тут
Під калиною.
Будем навіки разом.
Хай в голові будуть рівняння і корені,
Не пуста і туман.
І в ніч місячну, зоряну, ясную
І серед білого дня,
Славною буде моя Математика –
Любов твоя і моя.
                                                Оголошується танго кривих
Математика: Подарували мене дуже, любі друзі, а тепер я запрошую Вам усно розв’язати кілька задач. Нумо подивимось, хто із Вас кмітливіший.
1.     П’ять копиць сіна та сім копиць сіна звезли разом. Скільки копиць сіна отримали.
2.     Три, три та  три. Що отримаємо?
3.     Скільки речей можна покласти в порожню валізу?
4.     Кут в один градус розглядають у лупу, яка дає збільшення у 4 рази. Якої величини здаватиметься кут?
5.     На березі 5 гілок. На кожній гілці 5 яблук. Скільки яблук на березі?
6.     Хлопчика звуть Мишком. У його сестри лише один брат. Як звати брата сестри Мишка?
7.     Скільки східців у сходах, що ведуть на другий поверх нашої школи?
8.     Скільки вікон на другому поверсі нашої школи?
9.     Кожен місяць закінчується 30 або 31 числа. В якому місяці є число 28?
10.                       Палицю розпиляли на  12 частин. Скільки зробили розпилів?
11.                       Лікар призначив хворому 3 уколи через кожні півгодини . За який чає буде зроблено всі уколи?
12.                       У Мамеда 10 овець. Усі крім 9-ти, втекли. Скільки залишилось овець?

А тепер танцюють всі!
Математика: Дуже вдячна Вам, милі діти,
                       Що змогли на цей бал прилетіти,
                       Що зібрались на наше свято,
                       Подарунків принесли багато.
Вечір закінчується піснею: «Як здорово, що всі ми тут зібралися»
Висновки
Існує  багато різноманітних форм позакласної роботи з математики.
Та особливе місце займають математичні вечори та веселі турніри.
Властивий їм дух змагання подобаються як школярам молодшого, так і старшого віку. Запальні змагання сприяють згуртуванню учнів, зміцненню їх дружби, у школі з’являються нові художники та поети, стає більше веселих , життєрадісних, активних, товариських людей.

О, математика!
Без неї не ступиш ні кроку,
Без неї, як суш без води.
Її неповторні уроки
В серцях наших будуть  завжди.

Манить нас знань велична висота,
Така солодка нам навчання мука,
Ми любимо усі науки, та
Найкраща – математика наука.






Немає коментарів:

Дописати коментар